Home / Antwoord op artikelen van evangelisten / Zijn er andere kleding voortschriften voor de slavin in de islam?

Zijn er andere kleding voortschriften voor de slavin in de islam?

“Not resemble the free woman” komt niet voor in de versie van el mebsuat. In de versie van imam bayhaqi komt het wel voor en in een zwakke overlering in de musannaf van abderrak als volgt voor:

Umar saw one of our maidservants wearing a veil and he flogged her. Umar said: Do not resemble free women.

Source: Muṣannaf Ibn Abī Shaybah 6/236

Ebû Hayyân (1344) geeft in zijn werk el-Bahru’l-muhît, VIII, 5 geeft aan dat de tafseer van el azhaab 33 vers 59 dat het dragen van ‘cilbab’ bedekking algemeen is, maar dat het niet perse werd benadrukt omdat de slavinnen niet vaak buiten het grondgebied van de meester kwamen dan vrije vrouwen. De bedekking van de vrouwen geldt eveneens voor de slavinnen. In de overlevering van umar zou het gaan om gezichtsbedekkende kledij.

Ibn hazm geeft in zijn muhalla aan dat de bedekking van de vrouw algemeen is en dat er geen onderscheid is tussen de vrije vrouw en slavin. Dit is tevens de mening van ibn qayyim.

Daarnaast levert imam qurtubi over dat er klassieke geleerden zijn die het als afgeraden (makrouh) achten als een slavin  haar hoofddoek afdeed. (Kurtubî, el-Câmi’ li ahkâmi’l-Kur’an, IX, 183) volgens hasan al basri en ata bin yasar (gestorven 103 na hijra) was het eveneens verboden voor de slavin om zonder hoofdbedekking te bidden. Ibn kudame levert dit over (Bk. İbn Kudâme, el-Muğnî, II, 331-332.)

Shaykh al-Albani likewise documented the weakness of several narrations attributing this meaning to the verse, concluding:

ومن العجائب أن يغتر بعض المفسرين بهذه الروايات الضعيفة فيذهبوا بسببها إلى تقييد قوله تعالى وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ بالحرائر دون الإماء وبنوا على ذلك أنه لا يجب على الأمة ما يجب على الحرة من ستر الرأس والشعر بل بالغ بعض المذاهب فذكر أن عورتها مثل عورة الرجل من السرة إلى الركبة… وهذا مع أنه لا دليل عليه من كتاب أو سنة

It is strange that some exegetes are fooled by these weak narrations, such that they adhere to the view restricting His saying ‘the believing women’ as free women to the exclusion of maidservants, and based upon this that maidservants do not have the obligation to cover their head and hair like free women. Rather, some of the legal schools exaggerate to the point that they mention her nakedness is like the nakedness of men, only from the navel to the knee… Despite this, there is no evidence for it in the Book and the Sunnah.

Source: Jilbāb al-Mar’ah 1/91-92