Home / Antwoord op artikelen van evangelisten / Zei de profeet sav luister naar de heerser al is hij een zwarte Ethiopiër?

Zei de profeet sav luister naar de heerser al is hij een zwarte Ethiopiër?

Narrated Anas bin Malik:

Allah’s Messenger (ﷺ) said, “You should listen to and obey, your ruler even if he was an Ethiopian (black) slave whose head looks like a raisin.” (Sahih al-Bukhari 7142)

In zijn sharh schrijft ibn hadjar het volgende; ”  قَوْلُهُ كَأَنَّ رَأْسَهُ زَبِيبَةٌ وَاحِدَةُ الزَّبِيبِ الْمَأْكُولِ الْمَعْرُوفِ الْكَائِن من الْعِنَب إِذا جف انما شَبَّهَ رَأْسَ الْحَبَشِيِّ بِالزَّبِيبَةِ لِتَجَمُّعِهَا وَلِكَوْنِ شَعْرِهِ أَسْوَدَ وَهُوَ تَمْثِيلٌ فِي الْحَقَارَةِ وَبَشَاعَةِ الصُّورَةِ وَعَدَمِ الِاعْتِدَادِ بِهَا وَقَدْ

Over die Hadith van dat men de leider moet gehoorzamen zelfs als het een Ethiopische slaaf zou zijn wiens gezicht eruitziet als een (gedroogde) rozijn. Ook hij (ibn hadjar) zegt dat het slechts een descriptie/beschrijvende bevel is – niet dat letterlijk ALLE Ethiopiërs er zo uitzien. Het stukje van “gedroogde rozijn” is slechts een referentie naar lelijkheid. Zo zijn er ook andere Ahadith.

Waar de Profeet(salliAllahu ‘alayhi wa sallam) ongeveer hetzelfde beveelt waarin hij zegt dat men de leider moet gehoorzamen zelfs als het een Ethiopische slaaf zou zijn wiens oor of neus afgekapt is en/of zijn armen afgekapt zijn.

Met andere woorden dat we juist NIET moeten kijken naar het uiterlijk/huidskleur. Zijn gewoon beschrijvingen in referentie naar lelijkheid maar niet dat ze allemaal er zo uitzien en het hele punt is juist dat we NIET moeten kijken naar iemands uiterlijk en/of huidskleur – voor ons is dat irrelevant.

In de volgende hadieth wordt dit verduidelijkt; “De meest eervolle van jullie in de ogen van Allah is degene die het meest vroom is. Een Arabier heeft geen superioriteit over een niet-Arabier. Een niet-Arabier heeft geen superioriteit over een Arabier. De blanke heeft geen superioriteit over de zwarte en de zwarte heeft geen superioriteit over de blanke. Superioriteit is alleen met taqwa.”bk. el-Müsned, Müessesetu’r-rialse, 1421-2001,38/474/h. no:23489) sanad is sahieh zie al haytami (Heysemi, Mecmau’z-Zevaid, h. no:5622)

In de koran staat er in soera al hujuraat vers 13 het volgende; O mensheid! Wij hebben jullie uit een man en een vrouw voortgebracht (Adam en Eva) en jullie tot volken en stammen gemaakt, opdat jullie elkaar leren kennen. Waarlijk, de meest eerbare onder jullie in het aangezicht van Allah is de (gelovige) die Hem het meest vreest. Waarlijk, Allah is Alwetend, Welbewust.

Andere voorbeelden in het leven van de profeet sav die voorzich spreken.

– Toen een zwarte vrouw stierf waarvan de profeet sav, niet op de hoogte werd gebracht van haar dood werd hij boos. En heeft hij veralsnog haar djanazah gebeden. (10 Buhari, Cenaiz 5.)

– De moordenaar van zijn oom hamza ra was een zwarte Ethiopiër genaamd Ebu Harb Vahsi, die meerdere metgezellen heeft vermoord. Toen hij zich bekeerde vergaf de profeet sav hem en werd hij een metgezel van de profeet sav, die tot de dag van vandaag wordt gerespecteerd door moslims. In de mirac (hemel stijging) zag ik vahsi (de moordenaar van hamza (oom)) en hamza hand in hand in het paradijs zegt de profeet sav. De profeet sav zei vahsi is een broeder van jullie. (1)

– De vrijgekochte zwarte slaaf bilal habeshi die 1 van de beste vrienden werd van de profeet sav spreekt voor zich.

– Handelingen 13:1 spreekt over het woord neger/zwarte.

(1) https://islamansiklopedisi.org.tr/vahsi-b-harbi