Home / Antwoord op artikelen van evangelisten / Leeftijd aisha ra was zij 9 jaar oud toen zij het huwelijk volmaakten?

Leeftijd aisha ra was zij 9 jaar oud toen zij het huwelijk volmaakten?

1: het is een mening van de klassieke geleerden dat zij 9 jaar oud was toen Aisha het huwelijk consumeerde met rasoel sav. Hierbij had de profeet sav 3 jaar lang gewacht, alvorens hij het huwelijk consumeerde met haar. Waarop zij mentaal en fysiek klaar was voor het huwelijk. Het wachten geeft aan dat de profeet sav heeft gewacht totdat zij klaar was om het huwelijk te volmaken. Er zijn echter andere meningen die aangeven dat Aisha ra op latere leeftijd trouwde.

2: er bestaat een discussiepunt onder de overleveringen hoe oud zij was toen rasoel sav met aisha trouwde. Volgens soenan an nasai, book 26, hadieth, 61 was zij 7 jaar oud. Eveneens levert soenan ibn majah dit over book 9, hadieth 1877. De tweede hadieth heeft een andere sanad en geeft via abdullah ra zonder vermelding van aisha ra in de sanad aan dat ze 7 was. In de hadieth van bukhari staat dat ze 6 jaar oud was. Dezelfde mensen leveren het over in de soenan van nasai waarop ze 7 is. Ook de overleveraar Suleyman bin harp (1) geeft aan ‘evsittin’ (of 6 jaar oud) deze overleveraar komt voor in de hadieth die wordt overgeleverd van urwah bin hisham. De exacte leeftijd van huwelijk wordt dus verschillend overgeleverd door dezelfde overleveringen die van urwah bin hisham komen.

De overleveraar waar deze hadieth van komt is urwah bin hisham. Volgens yahya ibn qattan (2) yaqub ibn shaybah (3) en imam malik(4) was deze overleveraar niet onfeilbaar van fouten. En maakte urwah vanwege zijn latere leeftijd fouten in het overleveren en was niet accuraat hierin. Dit geldt voor zijn periode in kuffa, waar de overlevering over aisha ra en diens leeftijd uit afstamt.

Ook de overleveringen over zwarte magie komen van urwah bin hisham en deze zijn eveneens zwak verklaard door imam maturidi, jassas al hanafi, ibn hazm en anderen.

4: de leeftijd van trouwen is dus tegenstrijdig overgeleverd waarbij de zelfde overleveraar urwah aangeeft dat zij 7 of 6 jaar oud is. Ook de leeftijd van huwelijk consumeren is verschillend. Alhoewel de overleveringen 9 jaar aangeven, hebben de geleerden dit in historische context anders uitgelegd.

Het huwelijk heeft volgens al ayni en kastallani (5) plaatsgevonden op 2 jaar na hijra in de tiende maand. Ibn hadjar geeft het volgende aan over de overlevering dat toen soerah al qamar (een vers erin) werd geopenbaard dat aisha ra overlevert dat ze toen een klein meisje was. Zegt ibn hadjar het volgende erop. “Ibn Ḥajar states thatʿĀʾisha was born eight years before ˆ and was three years old when this verse was revealed, which would place its date of revelation at 617 CE.” (6) 624-614 = 10 jaar oud en niet 9 jaar oud. Ook het feit dat ibn hadjar 3 jaar oud hanteert klopt niet. Want het woord dat wordt wordt gebruikt is het volgende; From these statements we can estimate that the age of a jāriya can range from three to eight years old. Jariya kan dus impliceren tussen 3 en 8 jaar oud. En aisha ra herinnerde zich dat een vers werd geopenbaard in mecca. Het is dan vrij normaal, realistisch en logisch dat zij niet 3 jaar oud is zoals ibn hadjar aangeeft maar minimaal 6 jaar oud. Dat brengt haar leeftijd op 13 jaar oud. Hoe dan ook klopt aan de hand van de sahieh overlevering in bukhari de leeftijd van aisha ra niet, met de overlevering die aangeeft dat ze 9 jaar was.

Het gaat om de volgende overlevering; Āʾisha narrated in Bukhārī: “This revelation [in Sūra al-Qamar]: ‘Nay, but the Hour is their appointed time (for their full recompense), and the Hour will be more grievous and most bitter’was revealed to Muḥammad in Makkah while I was a playful jāriya.

5; de participatie van aisha ra aan de slag om strijd om uhud, waarbij iemand van onder de 15 niet werd toegelaten. Zodoende is de volgende hadieth duidelijk; bn ʿUmar said: “The Messenger of God inspected me on the battlefield on the Day of ʾUḥud, and I was fourteen years old. He did not allow me [to take part in the fight.] He inspected me on the Day of Khandaq, and I was fifteen years old, and he permitted me to fight.

De edele sahaba mocht dus niet participeren omdat hij 14 was, hoe kan het dan zo zijn dat aisha ra mocht participeren terwijl zij jonger dan hem was? In  Bukhārī, Ṣaḥīḥ, Jihād wa Siyar, v. 83 no. 2880 staat duidelijk dat zij participeerde om de slag om uhud. De claim dat dit ongegronde qiyaas zou zijn is nergens op gebaseerd. Ook dit brengt bewijs met zich mee dat zij dus ouder dan 15 was en dus dat de leeftijd van 9 niet klopt.

6; De dochter van de edele profeet sav wordt overgeleverd door ibn abbas dat de edele profeet sav 35 jaar oud was, toen fatima ra was geboren. Volgens de overleveringen is aisha ra vijf jaar jonger dan haar. Ook dit is overgeleverd dit zou haar leeftijd brengen op een leeftijd van 13-14 jaar toen zij het huwelijk met de edele profeet sav consumeerde. Het feit dat een andere overlevering aangeeft dat de profeet sav 41 was neemt niet weg, dat de ene overlevering wordt ondersteund door talloze historische bronnen ik zal er enkele opnoemen.

1: tabari levert over dat alle kinderen van abu bakr siddiq 4 stuks die hij opnoemt ook aisha ra in de pre islamitische tijdperk (voor de openbaring was geboren. Dit brengt een latere leeftijd met zich mee dan 9 jaar oud.

Tabari, Tarikh al-Tabari: Chap. Year 13, Section ‘Mention of the Names of the Wives of Abu Bakr al-Siddeeq’. Publ. Dar al-Ma`arif, Egypt (1962), vol. 3, pg. 425-6

2: Abd al-Raḥmān ibn Abī al-Zinād zegt dat asma (zus van aisha) tien jaar ouder was dan haar en overleed in 692 op 100 jarige leeftijd. Dit brengt een leeftijd met zich mee dat aisha ra 17-18 jaar oud was tijdens haar huwelijk met de edele profeet sav. (Siyar A`la’ma’l-nubala’, Al-Zahabi, Vol. 2, pg. 289, Arabisch, Mu’assasatu’l-risala’h, Beirut, 1992) Al-Bidaayah wa al-Nihaayah, Ibn Kathir, Vol. 8, pg. 371, Arabisch, Dar al-fikr al-`arabiy, Al-jizah, 1933)

3: het feit dat ze eerder verloofd was met de zoon van Mut’ım bin Adiyy, genaamd Cubeyr. En dat de heidense familie hiervan heeft afgezien vanwege het verschil in religie. Imam ahmad levert dit over. En aan de hand hiervan weten we dat aisha ra geboren was voor de openbaringen.

4: •It was reported by (Ibn Kathir) in (The Beginning and the End) regarding the ones who were the early believers “Out of the women … Asmaa and Aisha who was a young girl. These believed in the years when the prophet was preaching secretly for fear of persecution.” This indicates that Aisha believed before the Prophet proclaimed the message in the open, which was in the 4th year of the revelation (614). Dit betekent dat ze nooit geboren kan zijn op 614.

5: •It was reported by Bukhari himself that Aisha said, “I have not known my parents except as believers. No day would pass without the messenger of God coming to us day and evening, then when the Muslims were afflicted Abu Bakr emigrated to Abyssinia.”

It is agreed among historians that the migration of Abu-Bakr to Abyssinia was in the 5th year of revelation. According to Bukhari, Aisha would have been only one year old in the 5th year of revelation. . If Aisha was born in the 4th year of revelation, this would make her only 1 year old when her father emigrated. she was aware of the visits of the Prophet to their home, which was before the 5th year, which means that when she said these words she must have been at an age to comprehend such events and not one year old. (8)

6; ibn ishaq noemt aisha ra onder de moslims voor de emigratie naar Ethiopië. In het jaar 615 emigreerden de sahaba naar ethiopie. Dit maakt het onmogelijk dat zij in 614 is geboren. Ibn isjaq vermeld verder dat asma op 15 jarige leeftijd moslima werd. En dat aisha ra volgde op kinderleeftijd. (Ibn ishaq, sirah, p124. (Hakim, Müstedrek 3/635). En dat asma is geboren op 595. (Hakim, Müstedrek 3/635). Leeftijdsverschil tussen aisha en asma ra is tien jaar. Beyhakî, Sünen, 6/204; İbn Mende, Ma’rifetü’s-Sahâbe, Köprülü Kütüphanesi, No: 242, Varak: 195 b; İbn Asâkir, Târîhu Dımeşk, Terâcimü’n-Nisâ, Dımeşk, 1982, s. 9, 10, 28; Mes’ûdî, Mürûcu’z-Zeheb, 2, 39; İbn Sa’d, Tabakâtü’l-Kübrâ, Beyrût, 1968, 8/58). Dat brengt leeftijd van aisha ra op minimaal 17 jaar.

7: ook de overleveringen van aisha ra uit haar mekkaanse periode geven duidelijk aan dat zij een hogere leeftijd had. De gedetailleerde beschrijving over haar vader die wou emigreren naar Ethiopië. (Buhârî, Salât, 70; Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, VI, 198.) En haar gedetailleerde overleveringen over het gebed die in Mekka zijn geopenbaard.  (Taberânî, el-Mu’cemü’l-Kebîr, II, 285-286.)

8: verschillende leeftijden worden genoemd over haar sterfleeftijd. Als het bij haar sterfleeftijd niet accuraat is waarom bij haar geboorte wel (İbn Sa’d, Tabakât, 8/75)?

9; er worden tegengestelde meningen genoemd waarom rasoel sav wachte voor 3 jaar om het huwelijk te volmaken. Zie ibn Sa’d, VIII. 62-3

10: in soenan van Abu Dawud wordt overgeleverd dat Aisha ra haar poppen liet zien aan de profeet sav. zij was toen volgens de klassieke telling minimaal 15-16 jaar oud. Het spelen van poppen heeft dus niks te maken met leeftijd. Ebu Dawud, 35. Edeb 62, V. 227. no: 4932; ibn Sa’d, Tabakat, VIII. 62.

10: we hebben nu het volgende verduidelijkt.

1: meningsverschillen over overleveringen van urwah ibn hisham. De mening van imam malik en anderen dat hij niet accuraat was. De overlevering dat Aisha ra 9 jaar oud was komt van urwah ibn hisham.

2: historische uitleg van de overleveringen die aangeven dat zij boven de 9 jaar oud was.

3: de weerleggingen op bepaalde ongegronde claims zoals op het gebruik van qiyaas in de slag om uhud.

Al met al kunnen we stellen dat zij op basis van al deze bewijzen, dat het mogelijk is, dat zij een leeftijd van 14-15 bereikte toen het huwelijk werd geconsumeerd.

4; een tweede mogelijke interpretatie is dat het huwelijk consumeren niet perse geslachtsgemeenschap hoeft in te houden. Aisha ra levert over op autoriteit van sahih muslim, dat zij bij de edele profeet sav kan wonen op 9 jarige leeftijd. Het verblijven in de zelfde kamer wordt volgens de cumhur al oelema (maliki, hanafi, en hanbali) (ibni abidin, reddul muhtar, imam hashafi)gezien als consumeren/volmaken van het huwelijk waarbij niet perse geslachtsgemeenschap hoeft plaats te vinden. Dus het aanmerken van verblijven in dezelfde huis/kamer zoals aisha ra aangeeft impliceert niet dat het om geslachtsgemeenschap ging. De hadieth in sahih muslim, 1422; “he (prophet) took her to his house when she was nine”.

5; een derde mogelijke interpretatie is dat zoals in de lisanoel arab van ibn mundhir beschreven staat dat de arabieren een andere manier van tellen hadden. Dat het leeftijdsjaar niet perse letterlijk genomen hoert te worden. Zoals het aantal munten in iemands zak niet letterlijk werd gezegd. Dus dat de jaren 9 en 7 of 6 niet letterlijk genomen dienen te worden van haar geboorte. En dat er wordt geteld vanaf de puberteit zoals dat in sommige arabische stammen vandaag de dag nog steeds gebeurd. https://youtu.be/-dVKkA6iE3A. Dit brengt haar op een leeftijd van 17 jaar.

6; ten slotte bestaat de mening van de klassieke interpretatie dat ze negen jaar oud was.

(1) 1 İbnSa’d,Tabakat,VIII.60-61;EbüDavud,12.Nikah34,ll.593,no: 2121

(2) mizaan al itidaal; هشام بن عروة [ع] ، أحد الاعلام. حجة إمام، لكن في الكبر تناقص حفظه، ولم يختلط أبدا، ولا عبرة بما قاله أبو الحسن بن القطان من أنه وسهيل بن أبي صالح اختلطا، وتغيرا .نعم الرجل تغير قليلا ولم يبق حفظه كهو في حال الشبيبة، فنسى بعض محفوظه أو وهم، فكان ماذا! أهو معصوم من النسيان! ولما قدم العراق في آخر عمره حدث بجملة كثيرة من العلم، في غضون ذلك يسير أحاديث لم يجودها، ومثل هذا يقع لمالك ولشعبة ولوكيع ولكبار الثقات، فدع عنك الخبط وذر خلط الائمة الاثبات بالضعفاء والمخلطين، فهشام شيخا لإسلام

(3) Yaqub ibn shaybah; وقال يعقوب بن شيبة : هشام ثبت ، لم ينكر عليه إلا بعدما صار إلى العراق ، فإنه انبسط في الرواية ، وأرسل عن أبيه أشياء ، مما كان قد سمعه من غير أبيه عن أبيه ook te vinden in In zijn Siyar al-a’lam سير أعلام النبلاء imam dhahabi.

(4) Bağdadi, el-Hatib, Tarihu Bağdad, Thk. Dr. Beşşar Avvad Maruf, Daru’l-Garbi’l-İslami, Beyrut,

1422/2001, c. XVI, s. 56.

(5) Mumtaz Main, Umm al Mu’minin s. 11-3

 (6)https://www.google.nl/amp/s/yaqeeninstitute.org/amp/read/paper/the-age-of-aisha-ra-rejecting-historical-revisionism-and-modernist-presumptions

(7) Bukhārī, Ṣaḥīḥ, Jihād wa Siyar, v. 83 no. 2880

(8) https://guardian.ng/features/friday-worship/revisiting-aishas-age-when-she-married-the-prophet-part-