Home / Antwoord op artikelen van evangelisten / Het verkopen van ummu’l veled is dat toegestaan in de islam?

Het verkopen van ummu’l veled is dat toegestaan in de islam?

De islam heeft ten doel om slaven en slavinnen vrij te geven. 1 van de voorwaarde om een slavin te nemen is dan ook dat je de intentie hebt om haar te bezwangeren dit is de opinie van de grote geleerde van de salaf Ebu Yusuf (gestorven 170). Omdat ze zwanger raken kan een ummu Walad niet meer verkocht worden en wordt de slavin en het kind vrij (bk. el-Bedai’, 8/344-45)

De overlevering van Narrated Jabir (RA):

We used to sell our slave-women who had borne (our) children while the Prophet () was still living, and he saw no harm in that. [Reported by an-Nasa’i, Ibn Majah and ad-Daraqutni. Ibn Hibban graded it Sahih (authentic)]. 

Dit Is een authentieke overlevering die dus niet wordt gevolgd door de geleerden. Vanwege het feit dat Jabir ra niet op de hoogte was van de overlevering van de profeet sav waarin hij het verkopen van slavinnen verbood die de status van ummu Waled hadden verworven. 

el-Merğınânî, el-Hidâye, II, 68 vd., el-Mevsılî, el-İhtiyâr li Tâlîli’l-Muhtâr, IV, 32 hierin wordt overgeleverd dat alle vier wetsscholen het hebben verboden. Toen Omar de overlevering te horen kreeg heeft hij het verboden verklaard. 

Umar (RA) forbade the sale of the slave-women who have given birth to children (of their owners). He said, “She is not to be sold, bestowed as a gift or inherited. He (the owner) enjoys her as long as he lives and when he dies, she becomes free.” (Bulugh al maram, 7, hadieth 13). 

In de soenan van Darukniti komt de volgende hadieth voor; 

نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن بيع أمهات الأولاد , لا يبعن ولا يوهبن ولا يورثن , يستمتع بها سيدها ما بدا لهفإذا مات فهي حرة

The Messenger of Allah  forbade the sale of the (slave) mothers of one’s children, they can not be sold, nor gifted, nor inherited. The master will make use of her while he is alive and when he dies she shall be free.