De carbon methode – die de christenen niet gebruiken – heeft wat betreft het materiaal van het manuscript een tijdstip aangegeven tussen 568-645 waarbij de birmingham manuscript is geschreven.
Volgens tayyar altikulac de tijdstip van 645 valt in het eerste of tweede jaar van het regime van othman ibn afwan. Volgens Tayyar Altikulac die het manuscript heeft onderzocht zou deze 5-10 jaar na het opstellen van de manuscript van othman ibn afwan in omloop geweest moeten zijn omdat het behoort tot de teksttaditie van de manuscripten die othman ibn afwan in omloop heeft gebracht. Daarnaast zou het kunnen dat het klopt dat het een manuscript is die dus al eerder in omloop was gezien het feit dat het 2 soerah (laatste gedeelte van Soerah maryam en eerste gedeelte van soerah taha) zijn die zijn geopenbaard in Mekka. Volgens Tayyar Altikulac zou de carbon methode opnieuw met andere technieken uitgevoerd moeten worden, en is dit ook de mening van Prof. Ingo Kottsiepe. ((1https://m.sabah.com.tr/gundem/2015/12/27/hz-osmanin-emanetine-sahip-cikamadik
Tubingen manuscripten; volgens de carbon methode die zijn uitgevoerd zouden deze dateren uit; het jaar 29-56 na hijra. Het bestaat uit 25 procent van de Koran. Tübingen manuscript is nog steeds in de Tübingen Universiteit bibliotheek onder het nummer: Ma VI 165. Het bestaat uit 154 bladzijdes en omvat soera 17-26. (http://www.kuramer.org/tr/kuran-i-kerim/diger-nushalar/tubingen-nushasi)
- San’a manuscripten (DAM 01.25.1) : 543-643
- Dublin manuscripten (Codex Is. 1615 I) : 591-643
- Birmingham Mushafı (Mingana Islamic Arabic 1572a ): 568–645
- Berlin (Codex Ms. Qāf 47): 606-652
- San’a Mushafı (DAM 01-29.1): 603-662
- Londra Mushafı 665-719
- San’a Mushafı: 578-669 (86 procent in tact)
- Tübingen Mushafı (Codex M a VI 165): 649–675
- Tunus Parşömenleri: 648–691 TUNUS: Ms. R 38,[113] Ms. R 119,[114] ve Ms. P 511[115]; 95 procent kans in de periode 648–691.
- Damascus emevieten moskee manuscripten: 657-692
- Emevieten moskee Parşömeni: 609-694
- Leiden manuscripten: 652-694
- Berlin (Kodex Wetzstein II 1913) 659–765
- Paris Mushafı Codex Parisino-Petropolitanus 675-750 (25-45 procent intact)
- Cairo manuscripten 99 procent van de koran (binnen 100 jaar na de dood van de profeet sav 632-732)
- İstanbul Topkapı 99 procent van de koran. (binnen 100 jaar dood van de profeet sav 632-732)
Volgens francois deroche wacht 210 duizend islamitische manuscripten uit de vroege periode om onderzocht te worden. Daarnaast is de carbon method nog steeds niet uitgevoerd op bepaalde manuscripten. Zoals het tweede manuscript die in Topkapi zit. Het TIEM manuscript bijvoorbeeld die volgens Deroche, zou kunnen dateren uit paleografische bewijzen uit de tijdsbestek van 648-699.
complete containers moeten in in Sana (altikulac) nog onderzocht worden, de oezbeekse Taskent manuscript, de manuscript van Semerkand die dateert tussen (640-765). De mushaf in sint petersburg.
(https://www.indyturk.com/node/377666/türki̇yeden-sesler/elimizdeki-kuran-hz-muhammedin-yazdırdığı-kuran-mıdır-2)