Home / Info over Islam / Verwijst zacharia 4:14 naar de edele profeet (sav)?

Verwijst zacharia 4:14 naar de edele profeet (sav)?

In zacharia 4:14 staat het volgende; “en hij zei; “dat zijn de twee gezalfden die naast de Heer van de hele aarde staan”.

In zacharia 4:14 wordt er gesproken dat 2 gezalfden zal komen.

In matthew’ poole’s commentary staat; “or christ and the comforter”. Dat het dus kan wijzen op Jezus en de Comforter die gaan komen.

In Gill’s expostion of the bible staat; whether the christ and the comforter” dus ook de mogelijkheid die wijst op de komst van Jezus en de comforter.

We lezen in joodse bronnen dat de comforter niet hoeft te wijzen naar een heilige geest maar juist naar een mens, sterker nog het wordt geplaatst onder de categorie van mogelijke namen van de messias.

In sanhedrin 98b-14 staat het dat diens naam comforter zal zijn.

Lxx zegt παρακαλών, parakaleo.

Dat is exact waar het woord paraclete van afstamt volgens ck barret en Raymond brown.

“Para” en ”kaleo”. “Tot de kant van” en “roepen”.

Lamentations 1:16 in de ‘LXX’ gebruikt παρακαλῶν voor ‘menachem’. oftewel, parakalon.

‘comforter’ = parakalon (παρακαλῶν) = menachem (מְנַחֵ֖ם).

DAT de ‘menachem’ (comforter) in Lamentations 1:16 dus een referentie is naar de Messias – en wij geloven dat Jezus(‘alayhi salam) de Messias is, dan stelt dat de ‘comforter’ in Johannes 14 in een ander daglicht dan wat christenen ons vertellen. Als de joden geen problemen hadden om een menselijke profeet te bestempelen als ‘comforter’, en Jezus(‘alayhi salam) stelt dat er een ander ‘comforter’ zal komen (die hem zal prijzen), dan is het ook zeker niet ‘onmogelijk’ of volledig ‘omslachtig’ om het te kunnen zien als referentie naar een profeet — in dit geval, Muhammad(salliAllahu ‘alayhi wa sallam)

In zacharia 4:14 in the cambridge commentary staat er het volgende; “on the use of oil, as an instrument of light, not of anointing”.

“A light has now come to you from God, and a scripture making things clear” (Quran 5: 15).

– “And one who invites to God, by His permission, and an illuminating lamp. (Quran 33: 15).