Home / Paulus en het christendom / Broeder Ijaz in gesprek over historiciteit 2 korinthe

Broeder Ijaz in gesprek over historiciteit 2 korinthe

Written by Houd Elhadoute
Over deze brief wordt aangenomen dat het 2-5 jaar na 1 korinthe is geschreven.In deze brief komen verschillende zaken aan bod.Zo spreekt Paulus over het apostelschap, zijn vertrouwelijkheid, zijn recht op zelfverdediging en over de afronding van de inzameling voor de gemeente in Jeruzalem.

Als we deze brief analiseren, dan komen we tot de conclusie dat deze brief te verdelen valt in ten minste twee delen.Deel 1 bestaat uit hoofdstuk 1 tot 9, terwijl deel 2 bestaat uit hoofdstuk 10-13.Er valt ook op te merken dat Paulus in het eerste deel heel optimistisch is, terwijl deel 2 een erg pessimistische Paulus laat zien.

De zien in twee Korinthiërs 12 dat Paulus zijn eigen Hemelvaart beschrijft.Als we ons gaan verdiepen in deze gebeurtenis, dan zien we dat er heel wat vragen naar boven komen.Je zou verwachten dat als Paulus een Hemelvaart heeft meegemaakt, dat hij er alles over zou kunnen vertellen.Maar dat deed hij niet: hij verzweeg heel veel informatie.Dit zou hij gedaan kunnen hebben om vele kritische vragen te ontwijken.

Dit is in tegenstrijd met de hemelvaart van de profeet Mohammed vrede zij met hem. Wij weten wat hij daar heeft gezien en gehoord.

Toen de Arabieren hem vroegen over wat hij zag, vertelde hij alles in detail.Paulus wist zelfs niet eens of hij met zijn lichaam ging of dat het alleen een visioen was.

Niet alleen dit tast de betrouwbaarheid van deze gebeurtenis aan, ook de mentale stoornissen van Paulus spelen hierbij een rol.In 2 Korinthe 12: 7-8 lezen we dat Paulus vreselijk wordt gekweld door een engel van satan.

Ook werd hem een doorn in het vlees gestoken, hij smeekte God driemaal om dit van hem af te nemen maar tevergeefs.Zelfs de kerkvaders verschilden van mening en hadden geen goed antwoord op wat hij hiermee bedoelde. Maar aangezien de schrift zichzelf interpreteert, laten we kijken naar twee Korinthiërs 1: 8.Hier spreekt Paulus over enorme tegenspoed die hij heeft moeten doorstaan in Asia.Het was volgens hem zo’n grote tegenspoed dat hij heel erg vreesde voor zijn leven. Hij dacht zelfs dat het doodvonnis al was uitgesproken over hem.
Sommige geleerden hebben hier uit opgemaakt dat het hier gaat om zelfmoord gedachten.Dit baseren ze op zijn taal gebruik.

In hoofdstuk 11 zien we dat Paulus op een sarkastische manier refereert naar de zogenaamde super-apostelen.Hij zegt dat hij meer is dan zij.Meer en meer mensen komen tot de conclusie dat hij het hier heeft over Johannes, Petrus en Jacobus.

Zij baseren zich onder andere op gelaten 1: 6 waarin zij de pilaren van de kerk worden genoemd.Hij heeft het over scheinapostelen, terwijl hij dat zelf is.Hij was degene die het tegenovergestelde predikte van wat Jezus deed.In 2 korinthe 3 achtte hij de wet van Mozes als waardeloos.
Dit is in tegenstrijd met Mattheus vijf: 17-20 waarin hij zegt dat de wet van Mozes in acht genomen dient te worden.
Paulus had vast en zeker het recht niet om zo’n ingrijpende beslissing te nemen, omdat hij zelf zegt dat hij niet wist of hij de geest van  God in zich heeft  of niet (1 korinthe 7:40).