1: genesis 1:12 geeft aan dat de planten al ontstonden voordat de zon was geschapen. Dit kan je ook nalezen in de commentaar van Ambrose of Milan (397 overleden). The sun is younger than the green plant. De gehele commentaar kunt u hier nalezen. (https://catenabible.com/gn/1)
2: genesis 1:14; de aarde was eerder gevormd dan de zon en sterren (genesis 1;16-17). Genesis 1:1 geeft al aan dat de aarde was geschapen. En daarna pas in vers 14 de sterren en de zon. Dit klopt wetenschappelijk niet. De commentaar van ambrose of milaan (397) is er duidelijk over; “Look first on the firmament of heaven, which was made before the sun. Look first on the earth, which began to be visible and was already formed before the sun put in its appearance. Look at the plants of the earth, which preceded in time the light of the sun”.
3: genesis 6:17 geeft het volgende aan 17 En Ik, zie, Ik ga een watervloed over de aarde brengen om alle vlees waarin een levensgeest is, van onder de hemel te gronde te richten; alles wat op de aarde is, zal de geest geven. De zondevloed was regionaal en niet mondiaal. De septuagint is ook duidelijk dat het om een mondiale gaat in de Bijbel. Genesis 6;12-13 is ook duidelijk over een mondiale overstroming. Genesis 7;24; 150 dagen lang was de aarde helemaal bedekt met water. In genesis 8;21 staat dat God het nooit meer zou doen dus kan onmogelijk om een regionale overstroming gaan dit gaat duidelijk zoals de tekst zegt om een globale overstroming. Dit wordt eveneens bevestigd in genesis 9:11.
4; genesis 1:22 geeft aan dat vogels eerder geschapen zijn dan de kruipdieren die in genesis 1:25 pas later wordt geschapen. Dit klopt wetenschappelijk niet.
5; in de brief aan de hebreeen vers 10-11 staat dat de aarde vergaat. “Zij zullen vergaan maar u houdt stand”.Mark 13:31
Heaven and earth shall pass away: but my words shall not pass awayIn barnes notes staat het volgende; They shall perish – That is, the heavens and the earth. They shall pass away; or they shall be destroyed. Probably no more is meant by the phrase here, than that important changes will take place in them, or than that they will change their form.
Still it is not possible to foresee what changes may yet take place in the heavenly bodies, or to say that the present universe may not at some period be destroyed, and be succeeded by another creation still more magnificent. He that created the universe by a word, can destroy it by a word and he that formed the present frame of nature can cause it to be succeeded by another not less wonderful and glorious.
The Scriptures seem to hold out the idea that the present frame of the universe shall be destroyed; see 2 Peter 3:10-13; Matthew 24:35. “But thou remainest. (Biblehub.com)Daarentegen staat in psalm 102 vers 26; “voor alle tijden hebt u de aarde gegrondvest”.
In psalm 78 vers 69 staat het volgende; “Hij bouwde zijn heiligdom, hoog als de hemel, en zette het vast als de aarde, eeuwig”. In the book of ecclesiastes 1-4 staat; Generations come and generations go,but the earth remains forever.
6; 1 samuel 2;8; for the pillars of the earth are the LORD’S, and he has set the world upon them.
In the book of job hoofdstuk 9 vers 6 staat; “de aarde schudt hij van zn plaats, zodat haar zuilen wankelen”.
In psalm 75;3 staat het volgende; When the earth and all its people quake, it is I who hold its pillars firm
In barnes notes staat; In this place the earth is represented as sustained like a building by pillars or columns. Whether this is a mere poetic representation, or whether it describes the actual belief of the speaker in regard to the structure of the earth, it is not easy to determine (..) (biblehub.com)
7: Genesis chapter 9 vers 13 zegt het volgende; ik plaats mijn boog in de wolken, die zal het teken zijn van het verbond tussen mij en de aarde. Vers 16 zegt; als ik de boog in de wolken zie verschijnen tussen God en al wat op aarde leeft. Vers 17 dit zei God tegen Noach, is het teken van het verbond dat ik met alle levende wezens op aarde heb gesloten.
In the cambridge school of commentary worden er 2 interpretaties gegeven;
13. I do set my bow in the cloud] Better, as marg., I have set. The Hebrew would literally be rendered “I do give,” or “have given.”
The language is capable of two interpretations:
(1) “I do now, and have just for the first time, set the rainbow in the sky, that mankind may hereafter have a token of the covenant between us.
”(2) “I have appointed my bow, which you and mankind have often seen in the heavens, that henceforth it may be for a token of the covenant between us.”
The former seems preferable. Hebrew legend explains thus the origin of the rainbow. Of course, it must have been visible from the first, being dependent upon the refraction of the light from the particles of water. (Biblehub.com)
Pullpit commentary zegt het volgende; “The contrary opinion has been maintained that it now for the first time appeared (Bush, Keil, Delitzsch), or at least that the historian thought so (Knobel); but unless there had been no rain, or the laws of light and the atmospheric conditions of the earth had been different from what they are at present, it must have been a frequent spectacle in the primeval heavens”. (Biblehub.com)
8; genesis 1;16-17God made the two great lights, the greater light to govern the day, and the lesser light to govern the night; He made the stars alsoHet woord light, is gebruikt voor de zon en de maan.En sinds een licht geeft en de andere niet, kan het wetenschappelijk niet waar zijn.Het woord הַ מָאוֹר betekent “light bearer”
9; 17 De mensen die het geloven, zullen hieraan te herkennen zijn: zij zullen in mijn naam boze geesten verjagen, zij zullen in nieuwe talen spreken, 18 zij zullen slangen kunnen vastpakken, en als zij iets giftigs drinken, zal hun dat geen kwaad doen, zij zullen zieke mensen de handen opleggen en genezen.’ Spreekt voor zich dat het lariekoek is.
10: marcus staat het volgende; “It is like a grain of mustard seed, which, when it is sown in the earth, is less than all the seeds that be in the earth”. Cambridge school commentary duidelijk aangeeft; The mustard-seed is not the least of all seeds in the world. Ook bart ehrman in zijn werk evolutie van de bijbel geeft aan de dat het niet de kleinste der zaden is. (Biblehub.com)
11: “in particular the passage in Joshua about the sun stopping in its course, which appeared to contradict; “the mobility of the earth and the stability of the sun”. (Mario livio, Galileo and the science deniers, blz 184)
Joshua 10:12-14 12 On the day the Lord gave the Amorites over to Israel, Joshua said to the Lord in the presence of Israel: “Sun, stand still over Gibeon, and you, moon, over the Valley of Aijalon.” 13 So the sun stood still, and the moon stopped, till the nation avenged itself on
Luther schrijft er het volgende over; “There was mention of a certain new astrologer who wanted to prove that the earth moves and not the sky, the sun, and the moon. This would be as if somebody were riding on a cart or in a ship and imagined that he was standing still while the earth and the trees were moving. So it goes now.
Whoever wants to be clever must agree with nothing that others esteem. He must do something of his own. This is what that fellow does who wishes to turn the whole of astronomy upside down. Even in these things that are thrown into disorder I believe the Holy Scriptures, for Joshua commanded the sun to stand still, and not the earth.” https://www.google.nl/…/the-conviction-of-galileo…/amp/
12: leviticus 12:2 zegt het volgende; als een vrouw een zoon heeft gekregen is ze zeven dagen onrein.
In leviticus 12:5 staat het volgende; als ze een dochter heeft gekregen is ze 2 weken onrein.
Barnes notes; Leviticus 12:5. Threescore and six days — The time in both particulars is double to the former; the law, as some think, being adapted to a received opinion that women are sooner purified after the birth of males than of females; an opinion which, however questioned, Grotius shows to be supported by no less authority than that of Aristotle and Hippocrates. (Biblehub.com)
Dit klopt uiteraard wetenschappelijk niet.