Home / Authenticiteit van de Bijbel / Aanpassingen aan de Thora in Rabbijnse bronnen deel 2

Aanpassingen aan de Thora in Rabbijnse bronnen deel 2

In de ‘Catholic Encyclopedia’ dat is uitgegeven in 1913 wordt op basis van historisch kritisch onderzoek het volgende geconstateerd;

 “Er zitten toevoegingen, aanpassingen en veranderingen aan de huidige Thora”. (1)

Ook in de huidige Katholieke Encyclopedia wordt aangegeven dat geen enkel boek ons in zijn oorspronkelijk staat heeft bereikt. Elk boek kent toevoegingen of aanpassingen wordt er aangegeven”. (2)

In de geschriften van de eerste eeuwse Joodse Historicus en geleerde Josefus lezen we het volgende; “de volgorde van de wetten van de thora, zijn niet op deze manier geopenbaard, de huidige volgorde is een aangepaste volgorde. De enige innovatie aangebracht aan de thora is volgens Josefus dat de wetten in het geschrift opnieuw zijn gearrangeerd. (3)

Ook Eusebius de belangrijke kerkvader uit de vierde eeuw geeft aan in zijn commentaar op de psalmen, dat deze in eerste instantie in een chronologische volgorde waren geopenbaard. Maar doordat de joden de geschriften verloren, veranderde dit.(4) Zowel Josefus als Eusebius geven een historische uitleg, over de chronologische disorder van het geschrift. Volgens hen beiden zou dit komen doordat de geschriften verloren waren gegaan. Ten tijde van Ezra zijn deze gevonden. De manuscripten stonden echter niet in chronologische volgorde, alhoewel dit wel het geval was toen het werd geopenbaard. Als gevolg hiervan heeft de huidige Thora en Tanakh geen chronologische volgorde, terwijl dat wel het geval was tijdens de openbaring.

Volgens Josefus is dit de enige innovatie dat is aangebracht aan het geschrift.

De orthodoxe Rabbi Haim Hirschensohn geeft aan dat de oorspronkelijke thora geopenbaard was in chronologische veranderde, maar dat dit veranderde na de uittocht uit Babylon. (5)

Volgens de Rabbijnse bron de midrasj Rabbah zouden er tien aanpassingen gedaan zijn aan de oorspronkelijke chronologische volgorde van de thora. Hierbij zijn in sommige gevallen bepaalde verzen elders genoteerd, terwijl het oorspronkelijk daar niet hoort. (6)

 

 

(1) De Catholic Encyclopedia (1913, dus gedateerd) stelde op basis van historisch-kritische onderzoek eind 19e eeuw:
* Genesis: was written between 950 and 550 BCE.
* Exodus: Its “authorship is attributed to Moses but most probably it was compiled by later writers”
* Leviticus: It was “written by Moses with revisions made by members of the priestly class…”
* Numbers: It was “written by scribes of the priestly school.”
* Deuteronomy: It was “authored by several members of the levitical school and was written probably within the years 740 to 530 BCE.”

Lees vooral ook:
http://catholicstraightanswers.com/did-moses-write-the-pentatech

(2) http://www.newadvent.org/cathen/14530a.htm Catholic encyclopedia Hoofdstuk IV.

(3) Josefus, introduction to his account of the mosaic laws, bron; ant.jud.4.197

(4) Eusebius, comments Psalmen, psalm 72; PG23, 604b

(5) Hirschensohn, seder la-mikra, the chronological order of scriptures, (heb, jeruzalem 1934).

(6) MR, Kohelet Rabah, 1:11