Home / Info over Islam / Islam en ‘slavernij’ deel 2

Islam en ‘slavernij’ deel 2

Het is waar dat de slavernij met de komst van de islam uiteindelijk niet geheel verbannen is, omdat er nog bepalingen na de tijd van Muhammed (vrede en zegeningen met hem) gerealiseerd zouden worden. Na het verbeterde status en conditie van de slaven, werden er nog sterkere wetten ingevoerd. Op verschillende plekken in Koran en de Sunnah worden moslims aangemoedigd om de slaven te bevrijden en kan het vrijlaten van een slaaf als boetedoening dienen. Bijvoorbeeld bij het plegen van een zonde, of het niet nakomen van een belofte, iets gedaan te hebben waar je later spijt van hebt gekregen, het vasten ongeldig maken door gemeenschap met je vrouw. Alles wat je doet, je boetedoening is het bevrijden van slaven. De boodschap van de islam is duidelijk, bevrijd de slaven!

W.G. Palgrave heeft in zijn werk ‘Sociologie van de islam’ in pagina 118 het volgende geschreven; “Ik heb in Arabië vaak negerslaven ontmoet. Ik trof de slaven hier in een veel betere staat, en de praktijk voor het instellen om hen vrij te laten was ook heel gebruikelijk. De bevrijde slaven konden snel trouwen en waren deze mensen veilig voor de beperkingen van kleur en bloed die gebruikelijk was binnen de Engelse volkeren“.

Doughty schreef: “vaak bevonden de slaven zich in een goede conditie. Als de meester een Godvrezenden man was, dan zou hij ze vrijlaten en hen niet met lege handen wegsturen”.

Paul beschreef in zijn studies over Mohammedanisme als volgt; “Het kan met alle recht worden gezegd dat hoewel Muhammed (vrede en zegeningen zij met hem) slavernij nog van kracht heeft laten gaan, hij zijn volgelingen heeft geboden om mild te zijn voor hun slaven en voor hen te zorgen.  Voor zover het mogelijk was, heeft hij het leven van de slaven gemakkelijk gemaakt en gezorgd voor comfort”.

Gustavo le Bon, een Franse arts en socioloog, heeft het volgende geschreven in zijn boek ‘La civilisation des Arabes’; “Als het woord slavernij wordt besproken met een Europeaan die Amerikaanse romans en verhalen van de laatste dertig jaar leest, dan beeldt hij arme mensen. Maar er is geen twijfel dat het beeld van een slaaf in de islam, absoluut verschilt met het beeld van de Europese slaaf”.

De Nederlandse geleerde en reiziger  genaamd Snouck Hurgronje was eens met Doughty; “De slaven zijn goed gevoed, omdat ze goedkope en ruime voorzieningen tot hun beschikking hadden. Ze kregen kleding en alles wat men nodig had om het leven aangenamer te maken. De meesters waren altijd bezorgd over het welzijn van hun slaven en bleven zelfs nog in contact nadat ze hen bevrijd hadden, en was de deur voor hen ook niet gesloten om zo weer het werkveld in te gaan. De bevrijde slaven werden gezien zoals elk vrije man gezien werd in het bedrijfsleven en waren ze niet achtergebleven op de vrije mannen”.

Joseph Thompson een Afrikaanse reiziger schreef aan de London Times op 14 november 1887 op het gebied van slavernij in Afrika het volgende; “Ik kan met volle vertrouwen zeggen dat ik meer ervaring heb over het centraal oostelijk Afrika dan één van uw correspondenten en verslaggevers. Als de slaaf markten daar nog steeds bloeien, dan is de reden hiervoor dat de islam hier niet gepredikt is! Ik ben er zeker van dat als de islam toen werd gepredikt, de slavenhandel al lang geleden geëlimineerd zou worden”.

Bos Worth Smith heeft geschreven; “Laten we eens zien wat de islam deed over de slavernij, inderdaad, er was hiervoor een groter reformatie dan wat er is geweest voor de vrouwen. Muhammed (vrede en zegeningen zij met hem) heeft geen einde gemaakt aan de slavernij, want dat was niet mogelijk noch opportuun gezien de stand van het Arabische leven in die tijd, maar hij heeft zijn volgelingen aangemoedigd om slaven te bevrijden (…). In de preek, dat hij een jaar voor zijn dood heeft geleverd, zei hij, ‘Voedt de slaven met dat wat je zelf eet en kleed hen met dezelfde kleding die je draagt, want ook zij zijn de slaven van Allah. Ze mogen op geen enkel manier gekwetst worden”.

In weerwil van zijn nadeligheid, kan Dr. Marx Dowes het niet helpen om de waarheid aan te geven;  “Muhammed (vrede en zegeningen zij met hem) was erg aardig en barmhartig. Inderdaad, het was zijn doel dat het lot van de slaven verbeterd zou worden. Als hij had gedacht van het afschaffen van de slavernij in één klap kon gebeuren, dan moet ik zeggen dat dit praktisch onmogelijk was. Het beste optie voor hem was om de slavernij geleidelijk te elimineren. Hij droeg aan dat de slaven vriendelijk behandeld moesten worden. En zijn laatste advies in dit verband is ook zeer belangrijk en kunnen we dit niet negeren. Hij (profeet) (vrede en zegeningen zij met hem) zei; “Als voor uw slaven. Luister, geef ze te eten wat je eet. Kleedt ze met wat je draagt. Als ze een fout maken, die je niet kan vergeven, dan moet je hen vrijlaten opdat zij de slaven van Allah zijn, die niet gekwetst mag worden. O mensen! Luister naar mij, en begrijp het ook. Moslims zijn broeders van elkaar. Jullie zijn allemaal gelijk. En jullie zijn allemaal één broederschap. We moeten bekennen dat zijn leerwijze gepraktiseerd wordt in sommige landen, maar het is zeer triest dat om te zien dat het niet gepraktiseerd wordt in welk christelijk land dan ook. Sayyiduna Umar (ra) houdt de teugels van zijn kameel terwijl zijn slaaf aan het rijden is. De geliefde dochter van de profeet, Fatimah,slijpt de handmolen samen met haar vrouwelijke slaven. Dit zijn voorbeelden van de leerwijze van de profeet.

In de prediking van de islam, T.W. Arnold schrijft; “De wetten over de slavernij in de islam hebben de ernst en grootheid van de slavernij verwijderd. De slaven in Turkije werden niet gekweld als die in Noord-Afrika, en in Turkije had de slaven vergelijkbare rechten als de gewone vrije mensen, en als een meester streng zou zijn, dan kon de slaaf hem dagvaarden voor een rechter. Als een slaaf klaagde over zijn meester, dat hij niet gelijk behandeld werd, dan kon de rechter de meester verplichten om zijn slaaf aan een ander te verkopen”.

We moeten in alle lof van de Turken zeggen dat ze hun slaven en dienaren goed behandeld hebben, waarvan zij ook veel profijt van hebben gehad. Ze zijn vaak beter dan de christenen in het omgaan met hun slaven en bedienden. >>Als een slaaf onder de moslim een kunst van leren verkrijgt, dan heeft hij alleen nog vrijheid nodig, want hij heeft alles tot zijn beschikking wat een vrij man ook nodig heeft, met uitzondering van de vrijheid”.

Professor W.T. Arnold heeft erbij toegevoegd; “Maar vaak hebben hun meesters bevestigd dat als de slaven zich zouden bekeren tot de islam, zij vrijgelaten zouden worden zonder dat ze hun eigen vrijheid hoeven te kopen. Als de christelijke slaven goed bleken te zijn, dan zouden hun moslim meesters hen bevrijden, hoewel ze  hun eigen geloof bleven praktiseren.