Home / Authenticiteit van de Bijbel / Bestaat er Historisch bewijs voor de kruising van Jezus?

Bestaat er Historisch bewijs voor de kruising van Jezus?

De Evangelisten claimen dat er historisch bewijs is voor het kruisigen van Jezus. Zij baseren zich hierbij op de werken van Josephus. Hij is echter geenooggetuige. Geza Vermes een geleerde in Jewish Studies,aan de Oxford Universiteit, toont in het onderstaande filmpje aan dat er toevoegingen zijn gedaan aan het werk van Josefus door christenen

 

Het werk van Josefus zou geschreven zijn in het jaar 95, ruim 65 jaar na de dood van Jezus (vrede zij met hem). De eerste manuscripten dateren uit de 10de eeuw, en de eerste vermelding naar het geschrift, zoals deze vandaag de dag gangbaar is, komt uit het geschrift van Eusebius dat geschreven is rond 325. Dit is dus ruim 250 jaar na de dood van Josefus. Dat Justinus de Martelaar (140) geen vermelding maakt van het ’testimonium’ maakt ook duidelijk dat het destijds niet bekend was. Al met al valt te concluderen dat het een controversiële bron vormt, die zeker geen primaire bron verwijzing is naar de ‘kruisiging’ of ‘opstanding’ van Jezus.

Ustaat Al Azami schrijft hier het volgende over in zijn werk The History of the Quranic Text op bladzijde 266;”The longer of these is quite obviously a christian interpolation , for it is’ a golowing description which no orthodox Jew could have written”. The second passage has been scrutinised by Schurror Zahn, Von Dobschutz, Juster and other scholars and they regard the words, “The brother of Jezus, him called Christ” as a further interpolation. The lone pagan reference that is still commonly cited is Tacitus statement; “Tacitus wrote this about A.D. 120 and by then christians had themselves come to believe that Jezus had died in this way. I tried to show…….that there are good reasons for supposing that Tacitus was simpy repeating what was then the Christian view, and that he is therfeore not an indepedent witness”.

 

Zodoende zegt Ustaat Al Azami; “So we see that proving Jezus as a historical figure using primary sources is impossible”.

 

Lena Einhorn, zegt in haar werk, het raadsel van Damascus, 30; “”In 1909 gaf de Amerikaanse historicus en vrijdenker John. E. Remsburg een boek uit dat hij ´The Christ; A critical review and analysis of het evidence of his existence’, noemde. Hierin is een tabel opgenomen waarin tweeënveertig historici staan die actief waren in Jezus’ tijd, of minder dan een eeuw daarna. Remsburg schrijft; ‘Er is voldoende bewaard gebleven van de in de lijst genoemde schrijvers om een bibliotheek mee te vullen. Toch is er in die hoeveelheid Joodse en Heidense literatuur niet één vermelding van Jezus Christus, als je de twee vervalste stukken in het werk van een joodse schrijver en twee omstreden stukken in het werk van Romeinse schrijvers buiten beschouwing laat.”.